Perak: BN Yang Pengecut....


Sebenarnya membosankan utk bercakap pasal politik di Perak. Masing2 fikir masing2 betol. Kalo baca media dari kerajaan, sudah pasti meloyakan tekak kite. Aku rasa hairan dgn kerajaan, adakah mereka fikir rakyat amat bodoh utk percaya bulat2 apa yg dihebahkan oleh mereka dalam media2 kerajaan? Berita2 yg berat sebelah ini tidak lah mampu mempengaruhi fikiran rakyat, bahkan akan membawa bencana kpd UMNO dlm PRU 13 nanti. Orang ramai akan meluat dgn berita2 mereka, hilang kepercayaan dan seterusnya mengundi pembangkang walaupun mereka tidaklah mahu menyokong pembangkang.


Pada pendapat aku, taktik yg digunakan BN dlm merampas negeri Perak dr PR tidaklah salah kerana Sultan mempunyai kuasa utk membenarkan atau tidak membenarkan pembubaran DUN. Namun taktik itu boleh dianggap taktik pengecut. Mereka tahu jika pilihanraya kecil diadakan, kekalahan yg dialami pasti lagi teruk berbanding PRU 12. Rakyat Perak secara terang mahukan PR, tapi BN menggunakan taktik ini dan berselindung di sebalik Sultan, mereka merampas negeri Perak dari PR yg sebelum ini dipilih secara demokrasi. Mereka gambarkan sebarang bantahan terhadap mereka adalah bantahan a.k.a derhaka kepada Sultan.


Bahana peristiwa ini tidak lain hanyalah kekalahan teruk BN dlm PRU 13. Dahulu mereka ckp lompat parti adalah tidak bermoral, sekarang mereka rampas negeri dgn cara lompat parti. UMNO atau Dato' Seri Najib khasnya, begitu terdesak mahu memulihkan kuasa dan keyakinan rakyat terhadap mereka. Namun mereka silap. Tindakan yg dilakukan di Perak akan dikenang oleh rakyat terutamanya rakyat Perak sebagai tidak bermoral dan pengecut. Kalau mereka gentleman, buat pilihanraya kecil utk DUN Changkat Jering dan Cherang sahaja. Orang putih cakap lawan 'one-on-one'. Malah Datuk Nasarudin juga sepatutnya tidak diterima utk kembali kepada UMNO kerana tindakan kekatakannya itu, melompat antara 2 parti dlm masa beberapa hari sahaja serta alasan sampah ketika menerangkan kenapa dia berbuat demikian.


Kesimpulannya aku amat berharap pilihanraya kecil dapat diadakan di Perak. Kembalikanlah hak rakyat dalam kerajaan demokrasi.


p/s: Peristiwa ni jugak sebagai pengajaran utk Dato' Seri Anwar and the geng. Dulu bising2 nak tubuh kerajaan dgn melompat katak, sekarang diorang plak yg kena...kui2...=)


3 pandangan bernas:

Post a Comment

Copyright © 2009 - -Gempak Gile-® - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template